We begonnen met de klachten die er in media zijn over managers. Het werd duidelijk dat het klagen niets verandert aan de situatie en dat de relatie tussen manager en medewerker als niet gelijkwaardig wordt ervaren. De boodschap voor de medewerker is: "Stop met klagen, zeg wat je wil en vraag wat je nodig hebt". Dit draagt bij aan meer gelijkwaardigheid. Zo worden medewerker en manager twee verschillende rollen die elkaar aanvullen. Daarvoor heeft de medewerker wel een aantal vaardigheden nodig die hem of haar in staat stellen initiatieven te ondernemen. Deze vaardigheden staan uitgelegd in het boek "De managementfluisteraar".
Winst van deze avond is dat we samen ontdekten dat het vooral gaat om de beleving van de relatie. Managers kunnen de relatie wel gelijkwaardiger willen maken, maar er gebeurt niets voordat de medewerker dat ook gaat willen.
Er wordt veel energie gestoken in het trainen en coachen van managers. Deze avond hebben we kunnen zien wat de mogelijkheden zijn om medewerkers meer vaardigheden te geven om hun persoonlijke belangen en ambities met de belangen van het bedrijf te verbinden. Daarbij zijn mensen hun eigen leider. Wanneer managers aan medewerkers vragen hun eigen processen in te delen en hun expertize in te brengen, verdwijnt de argwaan en kunnen ze elkaars rol versterken.
Wilt u meer weten over de managementfluisteraar klik dan op onderstaande afbeelding: